sobota 9. júla 2016

DIY krém na opaľovanie | Prírodný, vodeodolný, SPF 20+

Slniečka sa báť netreba, lebo toxické opaľováky nie sú jediná voľba. Krátky úvod k problematike škodlivosti látok v tradičných opaľovacích prípravkoch ste si už mohli prečítať v predchádzajúcom článku. Ukázala som vám, koľko prírodných alternatív v obchodoch existuje. Veľa preveľa! :) Ešte lepší pocit je vyrobiť si svoj vlastný. Môj prvý prírodný opaľovací krém je na svete. Vodeodolný a repelentný!


Ingrediencie na 200 ml krému:
Kokosový olej¼ pohára
Olej z pšeničných klíčkov¼ pohára
Jojobový vosk¼ pohára
Aloe vera gél¼ pohára
Olej z malinových jadierok1 lyžica
Mrkvový olej1 lyžica
Oxid zinočnatý3 rovné lyžice
Prírodný esenciálny olej (alebo zmes olejov)10-20 kvapiek
Vitamín E3 tobolky


Info k ingredienciám:

Kokosový olej sa výborné sa stará o pokožku už počas opaľovania, chráni ju a perfektne hydratuje. Skvelá voľba pre starostlivosť po opaľovaní. V prípade alergií alebo intolerancie, môžete tento, a samozrejme aj ostatné oleje v recepte ľubovoľne zameniť na iné olejčeky alebo prírodné maslá, napr. olivový, mandľový olej, bambucké maslo, a podobne. Ja som zvolila práve tento mix, kvôli dokonalým účinkom vybraných olejov.


Olej z pšeničných klíčkov je môj „opaľovací“ favorit. Na blogu nájdete aj samostatnú recenziu, kde na neho sypem chválospevy. Štúdia z roku 2016 potvrdila ochranný faktor oleja z pšeničných klíčkov pred UV žiarením vo výške 22,4 (A. Saoner Suryawanshi: In-Vitro Determination of Sun Protection Factor and Evaluation of Herbal Oils. International Journal of Pharmacology research, Vol.6, Issue 1, 2016). Je to úžasný regeneračný, ochranný olej a prevencia proti šúpaniu pokožky po opaľovaní.

Malinový olej chráni bunky, je protizápalový, silný a účinný antioxidant s množstvom vitamínu E a tiež som vám tu na blogu o ňom už písala :)

Mrkvový olej je tiež antioxidant, bohatý na vitamíny a beta-karoten, urýchľuje hnednutie pokožky, pleť regeneruje, vyhladzuje, je tmavo oranžovej farby a predlžuje trvanlivosť opálenia.


Jojobový vosk má všetky priaznivé účinky jojobového oleja, ale jeho bojová úloha tu spočíva vo výslednej vodeodolnosti krému! Rovnako dobrú službu vám spraví včelí vosk (pokiaľ nie ste vegán). Ak túto vlastnosť, a teda odolnosť voči vode pri kúpaní u krému nepotrebujete, tiež ho môžete nahradiť iným olejom alebo prírodným maslom.

Oxid zinočnatý je klasifikovaný ako zdraviu nezávadná látka, ale je dôležité, aby nebol v nano-časticiach. Ak vám to predajca nevie zaručiť, radšej pohľadajte u iného. Rovnako pozor, aby ste ho nedopatrením nevdýchli. Uvedené množstvo v recepte zabezpečí SPF 20. Ak by ste chceli nižšiu hodnotu, odporúčané koncentrácie si ľahko vygooglite. Na druhej strane, pri použití v koncentrácii nad 20% už hrozí, že bude pokožku farbiť nabielo.


Aloe Vera ako čistý priehľadný gél dokonale regeneruje, hydratuje, sám o sebe chladí. Zvlášť je pomocník No.1 na hojenie spálenej pokožky, aj keď tomuto javu sa práveže snažíme pomocou tohto opaľovacieho krému predísť :).


Esenciálny olej (EO). Veľká výhoda pri výrobe vlastnej kozmetiky je, že si zamiešate iba to, čo sa vášmu nosu páči. Natrafila som na recepty, kde sa s obľubou pridávajú citrusové svieže vône. Zbožňujem ich tiež, avšak autori tam pozabudli uviesť, aké silne fotosenzitívne sú tieto EO a s pokožkou narobia viac škody ako úžitku. Citrón, pomaranč, mandarínka, bergamot a ďalšie citrusové olejčeky môžu na pokožke vystavenej slnku spôsobiť alergie a tmavé škvrny. Za mňa je top, moja klasika, mäta kučeravá. Okrem sviežej chladivej vône plní aj funkciu repelentu. Tentokrát som ale zvolila klasiku, levanduľu, ktorá má rovnako repelentý účinok. Ak máte odolnejší nos, tak pár kvapiek Tea Tree oleja (čajovník) tiež výborne odoženie dotieravý hmyz.

►►► Update Jún 2018 ► Prečítajte si môj článok: Ochranný (SPF) faktor rastlinných olejov pred slnečným žiarením, kde som zhrnula všetky dôležité a zaujímavé informácie z vedeckých štúdií.

Postup:
Ingrediencie pripravené, nádobky a nástroje vydezinfikované? Konkrétne budeme potrebovať plytkejší hrniec, v ktorom pripravíme horúci vodný kúpeľ pre odolnú sklenenú nádobku o objeme aspoň 250 ml. Odmeriavať budeme pomocou klasického 200 ml hrnčeka či pohára a polievkovou lyžicou. Príprava je veľmi jednoduchá, bude sa iba trošku rozpúšťať, miešať a tĺcť :).

Všetky oleje a jojobový vosk odmerajte a pridajte do sklíčka. Ak ich nepoznáte, môže vás šokovať tmavá farba pšeničného a malinového oleja, a tmavo oranžová mrkvová tekutina. Ale nič nebojte :D. V jednej kope to bude vyzerať nejak takto:


Sklíčko vložíme do hrnca s vodou a pomaly ho na sporáku ohrievame. Občas zamiešame, až kým sa vosk (tomu to bude trvať najdlhšie) úplne nerozpustí a nezmieša s olejmi. Postačí zohriať na nejakých 65 °C (čo je bod topenia jojobového vosku), ale vôbec to nemusíte presne sledovať. Keď uvidíte tekutinu jednotnej farby, hrniec odstavte a sklíčko vyberte. Určite zmes neprevarte.


Takúto krásnu zlatú medovú farbu bude mať roztopený základ krému:


Nechajte ho trošku vychladnúť (kľudne aj v chladničke). Medzičasom si v hmoždiariku poriadne poroztĺkajte oxid zinku, pretože ten sa rád zhlukuje, odmerajte aloe vera gél a pripravte 3 tobolky vitamínu E a esenciálny olej.


Po vychladnutí zmesi olejov do izbovej teploty pridáme všetky zvyšné ingrediencie podľa receptu. Krémik neobsahuje žiadnu vodnú fázu, preto nie sú potrebné konzervanty a jeho životnosť je obmedzená len životnosťou masiel a olejov v ňom použitých. Pri správnom skladovaní a zaobchádzaní sú to cca 3 mesiace. Túto ešte zvýšime pridaním vitamínu E - tobolky trošku narežeme a vytlačíme do krému. Na záver už len poriadne miešame a miešame, aby ste sa zbavili prípadných nezbedných malých hrudiek oxidu zinku. Myslela som, že som ich poriadne vytĺkla, ale sú to mršky a proste radi držia spolu :). A tu ho máme!


Praktické skúsenosti:
Bez esenciálneho oleja vonia tento geniálny výtvor približne obilninovo-zemito-trávovo :D, neviem ako lepšie by som to opísala. Levanduľového EO som nakvapkala cca 20 kvapiek, vďaka čomu získal krémik príjemnú vôňu a všetok lietajúci hmyz sa mi zďaleka vyhýbal. Po nanesení krému na pokožku vidno jasnú svetlo žltú stopu, ale ihneď po rozotrení je už neviditeľný. Vďaka vysokému podielu vosku je dobre odolný voči vode, ale nie voči mechanickému treniu uterákom ;) a tiež je viac tuhší ako tekutejší. Bohužiaľ nešiel mi vydolovať z fľaštičky s pumpičkou, ako som si tajne myslela. Konzistenciu má ale ľahučkú, krémovú, ľahko sa rozotiera a vôbec nezanecháva prehnane mastný pocit. A čo pokožka po opaľovaní? Rozmaznaná prírodnými výživnými olejmi s toľkými benefitmi nemohla dopadnúť inak ako bez negatívnych následkov a vysušovania.

Týmto sa chcem poďakovať EkoKoza.cz, všetky olejčeky, suroviny a ďalšie potreby k výrobe nájdete v ich eshope. A navyše tam aktuálne prebieha výborná akcia - pri nákupe nad 500 CZK (cca 18,5 €) vám pribalia 50 ml malinového oleja zdarma! Tajný kód k objednávke je "malina" :) a platí až do 31.7.2016.

Tak čo, trúfate si na "varenie"? :) Recept je naozaj jednoduchý, presne viete čo do neho dávate a vôňu si namiešate na mieru podľa vlastných preferencií. Ak máte radšej hotové produkty do pár dni u seba, odporúčam vydarené a spoľahlivé opaľovacie krémy a mlieka od Weleda, s extraktami z byliniek a nádhernou letnou vôňou, ktorú vytvárajú citrusové tóny vavrínu, levanduľových kvetov a harmančeka. Weleda vyvinula aj špeciálnu detskú radu na opaľovanie, vodeodolnú a bez parfemácie. Kúpite ich na Biotiful.sk :).

Krásny horúci víkend a príjemné opaľovanie!


Podobné príspevky na blogu:
► Prečo používať prírodné opaľovacie oleje a krémy
► Saloos | Bio olej z pšeničných klíčkov na opaľovanie
► Bio Malinový olej - moje skúsenosti a recenzia
► Ochranný (SPF) faktor rastlinných olejov pred slnečným žiarením

10 komentárov:

  1. Hneď ukladám do obľúbených záložiek :-) Už len ten pocit prírodnej, čistej kozmetiky stojí za to :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hned by som ho kupila! Nerozmyslala si nad masovou výrobou? :-D
    Dasa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hahaa :) rozmýšľala asi tak na mikro-sekundu. Je za tým strašne veľa povoľovaní, kontrol, papierovačiek na úradoch. Doslova by som povedala, že sa tým zdĺhavým komplikovaným procesom naša legislatíva snaží odradiť každého, kto by mal čo i len trochu chuť sa do výroby pustiť :/

      Odstrániť
  3. Tiež sa pridávam do čakacej listiny :)
    PS: krásne fotky

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som trochu neista kvoli malinovemu oleju. Rozne zdroje uvadzaju rozny UV filter, ale castejsie sa spomina filter 5. Tak teda neviem ako to je. Recept je kazdopadne fajn. Ja zatial experimentujem s vyrobou klasickych kremov. Pri ochrannom zatial nechcem riskovat spalenie, ale mozno neskor ked toho viac z tejto problematiky nacita sa do toho pustim :-)
    |Kaviareň u mačky|

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ono závisí na kvalite oleja a tú si bežný človek len tak ľahko neoverí.. Zvyknem sa natierať iba olejom z pšeničných klíčkov a funguje :). V tomto recepte je to celé "posichrované" ešte oxidom zinku. Mám s ním super skúsenosť, ale samozrejme ako píšem, závisí od ingrediencií a fototypu človeka. S výrobou krémov držím palce! Ja v tejto oblasti ostávam zatiaľ nanajvýš tak u mixovaní olejov ;)

      Odstrániť
  5. Ďakujem za krásny článok. Pred pár dňami som sa vrátila z Chorvátska kde môj krém prešiel skúškou - dopadol na výbornú. Zloženie som mala podobné. Takže môžem potvrdiť, nebojte sa vyrobiť si doma. Na dovolenky chodíme partia a aj kamarátky čo boli so mnou viaceré krém ocenili a na budúci rok ho mám vyrobiť viac :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...